Wake-On-LAN pada Windows: Ciri Terbaik yang Tidak Anda Gunakan

Wake-on-LAN (WoL) adalah bahagian sistem operasi Windows 10. yang kurang dinilai dan kurang digunakan. Sekiranya anda bukan pengguna Windows yang gemar, maka frasa Wake-on-LAN mungkin tidak akan menarik minat anda. Ciri ini berkaitan dengan sambungan LAN, yang seterusnya akan menarik minat pemain dan sokongan teknikal. Ini lemah pada masa lalu, tetapi hari ini tetapan Wake-on-LAN di Windows 10 melakukan lebih banyak daripada yang sebelumnya. Jadi apa itu Wake-on-LAN? Bagaimana ini berguna untuk pengguna biasa? Dan yang paling penting, bagaimana menyiapkannya?

Apa itu Wake-On-LAN?

Wake-on-LAN adalah standard rangkaian yang membolehkan komputer dihidupkan dari jauh. Ia mempunyai standard tambahan yang disebut Wake-on-Wireless-LAN (WoWLAN).

Agar WoL berfungsi, anda memerlukan tiga perkara:

  • Komputer anda mesti disambungkan ke sumber kuasa.
  • Papan induk komputer mestilah serasi dengan ATX. Jangan risau, kebanyakan motherboard moden terkini.
  • Kad rangkaian komputer (Ethernet atau tanpa wayar) mesti diaktifkan dalam WoL. Sokongan WoL hampir universal.

Wake-on-LAN tersebar luas di dunia komputer. Oleh kerana sokongan diperlukan di peringkat perkakasan, WoL berfungsi dengan lancar pada komputer Windows, Mac dan Linux. Dari perspektif Windows, komputer anda dapat dihidupkan dari sebarang keadaan kuasa lalai, seperti hibernasi dan tidur, atau dari pemadaman sepenuhnya.

Bagaimana Wake-On-LAN berfungsi?

Wake-on-LAN menggunakan "paket ajaib", apabila kad rangkaian mengesan paket, ia memberitahu komputer untuk menghidupkannya sendiri. Inilah sebabnya mengapa komputer anda mesti disambungkan ke sumber kuasa walaupun ia dimatikan. NIC berkemampuan WoL akan terus menerima caj kecil sepanjang masa semasa mereka mengimbas "paket ajaib".

Tetapi apa yang berlaku?

"Paket ajaib" dihantar dari pelayan. Terdapat banyak perkara di pelayan, misalnya, perisian khusus, penghala, laman web, komputer, peranti mudah alih, TV pintar. Pelayan menghantar paket ke seluruh rangkaian anda. Pakej itu sendiri mengandungi maklumat penting, termasuk maklumat subnet, alamat rangkaian, dan yang paling penting ialah alamat MAC komputer yang ingin anda aktifkan. Semua maklumat ini, digabungkan menjadi satu paket, disebut sebagai bingkai bangun. Kad rangkaian anda sentiasa mengimbasnya.

Mengapa Wake-On-LAN berguna?

Sekarang anda tahu apa itu Wake-on-LAN dan bagaimana ia berfungsi. Tetapi mengapa ini berguna? Mengapa rata-rata pengguna mengambil berat tentang teknologi ini?

Hidupkan komputer anda dari mana sahaja

Sukar untuk membayangkan diri anda dalam perjalanan perniagaan tanpa fail terlupa di rumah yang tidak dapat anda akses dari jauh. Untuk menggunakan desktop anda dari jarak jauh, anda memerlukan aplikasi desktop jarak jauh yang mendukung Wake-On-LAN. Desktop Jauh Google Chrome yang popular tidak berfungsi, tetapi Team Viewer melakukan ini.

Catatan:  BIOS mesti menyokong Wakeup-on-PME (Power Management Event). Dan kemudian anda boleh menghidupkan komputer dari keadaan mati.

Cara mengaktifkan Wake-On-LAN

Mengaktifkan WoL adalah proses dua langkah. Anda perlu mengkonfigurasi Windows dan BIOS komputer anda.

Mengaktifkan Wake-On-LAN pada Windows

  • Untuk mengaktifkan Wake-on-LAN pada Windows, anda perlu membuka aplikasi Device Manager. Tekan Win + R dan tulis  devmgmt.msc.

Pengurus peranti

  • Tinjau senarai peranti sehingga anda menemui penyesuai rangkaian . Tekan " > " , untuk meluaskan menu. Sekarang anda perlu mencari kad rangkaian anda.

Penyesuai rangkaian realtek pengurus peranti

  • Sekiranya anda tidak tahu yang mana satu kad rangkaian anda, cari tetingkap " Maklumat Sistem ".

Menjalankan maklumat sistem

  • Pergi ke Komponen > Rangkaian > Penyesuai dan cari nama produk atau taip di sebelah kanan. Ingat nilai-nilai ini dan kembali ke pengurus peranti.

Maklumat sistem penyesuai rangkaian

  • Pada pengurus peranti, klik kanan pada penyesuai rangkaian anda dan pilih sifat . Selanjutnya, di tetingkap baru yang muncul, pergi ke tab " Lanjutan ", tatal ke bawah senarai dan cari Wake-On-LAN,  pilih nilai Diaktifkan . Namanya mungkin berbeza antara peranti dan beberapa akan mempunyai  paket Wake on magic .

Sifat Adaptor dan Membolehkan Wake On LAN

  • Kemudian pergi ke tab " Pengurusan Kuasa " dan anda mesti menandakan dua item di sana: biarkan peranti ini menghidupkan komputer dari mod siap sedia dan biarkan komputer bangun dari mod siap sedia hanya menggunakan "pakej ajaib" . Klik OK.

Bangun komputer menggunakan paket ajaib

Mengaktifkan Wake-On-LAN di BIOS

Malangnya, menu BIOS berbeza antara komputer dan komputer riba, sehingga mustahil untuk memberikan arahan yang tepat. Secara amnya, anda perlu menekan kekunci tertentu semasa komputer anda boot. Biasanya butang adalah  EscapeDelete,  atau  F1. Lihat panduan terperinci mengenai cara memasukkan BIOS.

  • Di menu BIOS, anda perlu mencari tab "Kuasa" dan mencari entri  Wake-on-LAN dan aktifkan (Diaktifkan).  Jangan lupa menyimpan tetapan BIOS anda.
  • Tab ini juga boleh dinamakan  Pengurusan Kuasa  atau anda juga boleh menemui ciri ini dalam  Tetapan Lanjutan.

Implikasi Keselamatan Semasa Wake On LAN

Paket ajaib dihantar menggunakan lapisan OSI-2. Dalam praktiknya, ini bermaksud bahawa sesiapa sahaja di rangkaian yang sama dengan WoL dapat menggunakan komputer anda untuk boot. Dalam persekitaran rumah, ini bukanlah masalah yang ketara. Di rangkaian awam, ini lebih bermasalah. Secara teori, WoL hanya membenarkan komputer dihidupkan. Ia tidak akan melewati pemeriksaan keselamatan, skrin kata laluan, atau bentuk keselamatan lain. Ia juga menghalang anda mematikan komputer anda semula.

Namun, ada kes di mana penyerang menggunakan kombinasi pelayan DHCP dan PXE untuk mem-boot mesin dengan gambar bootnya sendiri. Ini memberi mereka akses ke mana-mana pemacu yang tidak selamat di rangkaian tempatan.