Cara Memasang Subsistem Linux dengan Desktop pada Windows 10

Dalam versi Windows 10 baru-baru ini, Microsoft membenarkan pengguna memasang versi bash shell melalui Ubuntu. Dengan Fall Creators Update 1709, pengguna kini dapat memasang Windows Subsistem untuk Linux (WSL). Dengan WSL, anda dapat menjalankan perintah shell yang kuat melalui shell bash yang sebenar , menguruskan banyak pengedaran, dan bahkan memasang pakej dan aplikasi baris perintah apt-get Linux  .

Anda mendapat bahagian Linux yang paling kuat dan berguna: antara muka baris arahan. Dengan alat ini, anda dapat mengawal fungsi sistem anda dengan menggunakan perintah bash dan aplikasi baris perintah dari Linux. Subsistem Windows untuk Linux membolehkan pengguna menjalankan perintah bash seperti grepsed dan awk , serta skrip bash dan aplikasi baris perintah Linux seperti Vim, Emacs dan tmux. Anda juga akan mendapat akses ke bahasa seperti Javascript dan node.js, Ruby, Python dan C / C +, dan perkhidmatan seperti sshd, MySQL, Apache, dan lighttpd. Sekiranya pemasangan tidak disertakan dengan apa yang anda mahukan secara lalai, anda boleh memasang pakej Linux menggunakan pengurus pakej apt-get.

Subsistem Windows untuk Linux adalah versi Linux yang dilucutkan yang berjalan pada Windows 10. Anda memasang bahagian pengedaran Linux yang lengkap, anda tidak mendapat pengurus persekitaran atau tetingkap desktop yang dikaitkan dengan Linux desktop. Tetapi, baru-baru ini, anda kini boleh menjalankan desktop Linux pada Windows 10 . Anda tidak perlu lagi menggandakan sistem anda dengan OS yang berbeza dan anda tidak memerlukan mesin maya pihak ketiga untuk menjalankan virtualisasi.

Mengaktifkan Subsistem Windows untuk Linux pada Windows 10

Versi penuh Windows Subsistem untuk Linux hanya tersedia untuk Fall Creators Updates (1709, Build 16215 dan yang lebih baru). Dengan kemas kini Windows ini, anda benar-benar dapat memasang Subsistem Windows untuk Linux dari Windows Store. Anda hanya perlu melakukan persiapan di PowerShell. Ikuti tiga langkah mengikut urutan. Subsistem Windows untuk dokumentasi Linux di microsoft.

1. Aktifkan subsistem di PowerShell

  • Jalankan PowerShell sebagai pentadbir.

PowerShell Dijalankan sebagai Pentadbir


Masukkan atau salin perintah berikut ke tetingkap PowerShell. Tekan Y diikuti dengan Enter dan mulakan semula komputer anda apabila diminta. Komputer anda akan dimulakan semula dengan serta-merta, jadi pastikan anda menyimpan sebarang kerja terlebih dahulu.

  • Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Windows-Subsystem-Linux

Memasang linux pada Windows 10 di Powershell

2. Pasang edaran Linux atau Ubuntu dari Windows Store

Pergi ke kedai Windows dan pilih pengedaran Linux yang ingin anda pasang. Pada masa penulisan ini, terdapat tiga untuk memasang distribusi Linux , termasuk Ubuntu .

Pengedaran Linux di kedai tingkap

  • Klik butang Dapatkan untuk memuat turun edaran.

Muat turun UBUNTU di Windows Store

3. Melancarkan kit edaran

  • Selepas memuat turun, klik " Jalankan " atau ketik ubuntu dalam carian tetingkap.
  • Setelah tetingkap dibuka, tunggu proses pemasangan selesai.
  • Buat nama pengguna dan kata laluan UNIX anda. Ini mungkin berbeza dengan nama pengguna dan kata laluan Windows semasa anda, dan mungkin tidak berkaitan dengan nama pengguna dan kata laluan anda yang ada.

Sekiranya tiba-tiba permulaan Ubuntu anda gagal dengan ralat 0x8000000d , kemudian mulakan PowerShell dan masukkan perintah sekali lagi, dan kemudian cuba melancarkan aplikasi ubuntu sekali lagiEnable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Windows-Subsystem-Linux

Cari windows 10 mulakan ubuntu

Pasang desktop Linux pada Windows

Langkah 1 . Setelah anda menyelesaikan langkah-langkah di atas, memasang dan mengaktifkan subsistem Linux untuk Windows 10, langkah seterusnya adalah memasang shell grafik sehingga desktop Linux muncul. Dalam tetingkap bash Linux, masukkan perintah 1 di bawah untuk dikemas kini:

  1. sudo apt update
  2. sudo apt upgrade

Kemas kini Linux pada Windows 10

Langkah 2 . Sekarang pergi ke Sourceforge untuk memuat turun dan memasang utiliti Windows X Server VcXsrv. Ini perlu agar desktop Ubuntu, dalam kes saya, ditampilkan sebagai shell grafik.

Muat turun dan Pasang Pelayan VcXsrv Windows X

Langkah 3 . Sebelum meneruskan, pastikan X Window Server dipasang seperti yang dijelaskan pada langkah 2. Langkah seterusnya adalah memasang desktop Linux anda. Banyak persekitaran desktop linux tersedia seperti GNOME, Cinnamon, Xfce, LXDE. Saya akan memasang persekitaran ringan yang dinamakan LXDE. Untuk memasang, masukkan yang berikut:

  1. sudo apt install lxde

Memasang desktop lxde linux untuk windows

Setelah memasang LXDE, masukkan perintah ini, yang akan menjadikan Linux memaparkan desktop melalui pelayan X:

  1. export DISPLAY=:0
  2. export LIBGL_ALWAYS_INDIRECT=1

Jangan tutup baris perintah bash ubuntu, kurangkannya, dan pergi ke bawah

Paparkan desktop Linux

Langkah 3 . Semasa anda menjalankan program X Server yang anda muat turun di atas, anda akan melihat persekitaran desktop Linux. Semasa anda memulakan VcXsrv, anda akan diberi pelancar yang menawarkan untuk berjalan di tetingkap, skrin penuh, dll. Masukkan 0 di ruangan Paparan nombor . Klik "Next" dan di tetingkap seterusnya pilih Start no client. Kemudian tekan Next sepanjang masa. Semua sudah siap, anda boleh pergi bekerja.

Sekiranya tetingkap hitam muncul dan tidak ada yang dipaparkan, maka lihat di bawah, kemungkinan eksport paparan tidak berfungsi atau anda terlepas sesuatu.

Melancarkan VcXsrv

Langkah 4 . Melancarkan desktop Linux di Windows melalui baris perintah bash ubuntu. Mulakan VcXsrv itu sendiri (langkah 3), pergi ke tetingkap hitam dan jangan tutupnya, mulakan baris arahan ubash bash jika anda menutupnya, dan masukkan yang berikut:

  1. export DISPLAY=:0
  2. startlxde

Gambar-gambar ini akan memaparkan kerangka grafik dan muncul di desktop Linux pada Windows 10. Sekarang anda dapat menjalankan salah satu perisian Linux yang telah diinstal dan bahkan memasang aplikasi dan utiliti baru.

Menjalankan desktop Linux melalui bash