Pilih GPU yang berbeza untuk aplikasi yang berbeza di Windows 10

Salah satu ciri baru yang paling menarik dalam Windows 10 v 1803 adalah pilihan GPU untuk aplikasi untuk meningkatkan prestasi aplikasi serta menjimatkan bateri dalam jangka masa panjang. Banyak komputer mempunyai dua GPU di papan induknya. Satu dibina dan yang lain terpisah. Sekiranya konfigurasi anda membolehkannya digunakan secara berasingan, anda harus mencuba ciri ini!

Menala prestasi grafik untuk aplikasi di Windows 10

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah memahami aplikasi yang memerlukan GPU terbaik. Ini boleh menjadi perisian permainan atau penyuntingan video yang berat, perisian penyuntingan gambar, atau apa sahaja yang memerlukan lebih banyak daya pemprosesan. Setelah senarai anda siap, pergi:

  • Tetapan > Paparan > dan tatal ke hujung. Cari pautan yang menyatakan Tetapan Grafik.
  • Bahagian ini menyebutkan bahawa anda dapat menyesuaikan prestasi grafik untuk aplikasi tertentu. Keutamaan dapat meningkatkan prestasi aplikasi atau mengurangkan jangka hayat bateri. Setelah menukar, anda perlu menutup aplikasi dan memulakannya semula.

Tetapan grafik

  • Dalam senarai juntai bawah pertama, anda boleh memilih Desktop atau Universal. Sekiranya anda memilih aplikasi desktop , anda perlu menyemak imbas dan memilih fail EXE aplikasi tersebut secara manual  . Sekiranya anda memilih Aplikasi Sejagat  (UWP), anda akan diberikan senarai aplikasi yang terpasang di PC anda.

menyesuaikan grafik aplikasi UWP atau Win32 di Windows 10


  • Setelah anda mengisi senarai, pilih aplikasi di mana anda ingin menyesuaikan grafik, dan kemudian pilih " Pilihan ."
  • Sekarang pilih pilihan Prestasi tinggi  atau penjimatan Kuasa .
  • Sekiranya anda mempunyai aplikasi yang berat dan menggunakan GPU, anda boleh memaksanya menggunakan GPU penjimatan tenaga untuk menjimatkan kuasa bateri.
  • Sekiranya anda menggunakan PC dan beberapa permainan menjadi perlahan, anda boleh mencuba ciri Prestasi tinggi .

Prestasi aplikasi yang tinggi